3710/ 8.-9. tétel
8. tétel
Munkahelyén a tanulók gyakorlati képzésével bízzák meg. A csoport heterogén összetételű. Tervezze meg a tanítási-tanulási módszerek alkalmazási lehetőségeit!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- tanítási-tanulási módszerek,
- a tanulási folyamat szervezése,
- tanulási technikák, tanulásmódszertan,
- tanulási problémák, zavarok, akadályok
Oktatás: tanulás, tanítás elmélete és gyakorlata
A didaktika a pedagógia nagy tudomány terülte, a tanár és a tanulós kölcsönhatását jelenti, ezért kétpólusú.
Tanár: ismereteket ad át, ez a tanítást.
A tanítást megelőzi a felkészülés: meg kell tervezni az előadást (kiknek tartjuk, nem, korosztály, képességeik, tananyaga, időkeret)
Tanulási folyamat szervezése
Figyelembe kell venni:
- Motiváció: a tanuló aktív részese legyen a folyamatnak, a motiválás legyen állandó (nem elég megteremteni, fenn is kell tartani)
- Megerősítés (visszajelzés): mindig kell, hogy legyen visszajelzés, azonnali kell, hogy legyen (érdemjegy, teszt, szóbeli, pl. dicséret)
- Differenciálás: ha egy csoporton belül sok különböző gyerek van
Általános, átlag: fiúk, lányok összetétele, életkor: figyelembe kell venni az előzetes élettapasztalatot
Különböző: tanulási zavarral, nehézséggel küzdő, magatartászavar, kivételes képességűek
Tervezési lépései
Rövid távú tervezés:
- egy alkalomra szól
- frontális: egy ember tanít több embert
- csoportmunka: 3- 6 fő, célszerűbb a vegyes csoport (pszichológiailag is)
Váltva célszerű ezeket alkalmazni.
Hosszú távú tervezés: a folyamatot egészében kell látni
A tanulási problémák
A lényege, hogy az iskolai teljesítménybe elmaradás mutatkozik.
1. Tanulás nehézség
- csak iskolás korban jelenik meg
- ez a legenyhébb foka
- általános tanulási problémák,à ha nem kezelik súlyos elmaradásà motivációs zavarà kudarcokà viselkedés zavarà kimarad az iskolából
- Okai: alacsony IQ szint+ hátrányos szociális helyzet
- Kezelés: pedagógus foglalkozik vele, egyéni foglalkoztatás, pedagógus szülővel együttműködik
2. Tanulási zavar
- csak egyes részképességek zavara
- disgraphia- írásban
- dislexia- értő olvasásban
- diskalkulia- számolás (alapműveletek)
- már óvódás korban is diagnosztizálható
- Okai: beszédfejlődés zavara, rajzok csúnyák, koncentráció zavar, nagy mozgások zavarai
- Terhesség, szülés problémái miatt jön létre
- Felnőtt korban is jelentkezhet
- Kezelés: fejlesztő pedagógus, szülővel való együttműködés
3. Tanulási akadályozottság
- ez a legsúlyosabb
- Oka: enyhe értelmi fogyatékosok
- Tünetek: beszédfejlődés zavara, viselkedés zavar
- Gyógypedagógus foglalkozik vele
- Fontos a szülővel való együttműködés
- Iskolás kor előtt jelentkezik
Tanulási módszerek
Ismétlés: rövidebb időben többször, többször kevesebbet
Gyakorlás:
- alkalmazó gyakorlás: meg tanult ismereteket kell többször alkalmazni
- komplex gyakorlás: meg tanult ismeretekhez tudjuk kötni az új ismereteket
Ez a két módszer a legfontosabb, e nélkül nincs tartós tanulás.
Tanulási rituálék/ A tanulás feltételei
Külső feltételek
- megfelelő helység
- íróasztal, ágy
- világítás
- óra
- nyugodt lelki állapot
- együnk, igyunk
- szellőztetés, oxigén
- osszuk be a tananyagot (a könnyű és röviddel kezdjük)
1. Először a tananyag áttekintése, mi van másnapra
- kezdjük a könnyebbel és rövidebbel
- ráhangolódási szakasz
2. Legnehezebb szakasz
- amire a legtöbb időt szánunk
3. Bármi lehet
- úgyis elfáradunk
Tanulnivalók közt tartsunk szünetet, menjünk levegőre, együnk csokit, szellőztessünk.
Lehet tanulási naplót csinálni.
Kulcsfontosságú az időbeosztás.
Tanulási technikák
Tanulási technikákon azokat az eljárásrendszereket értjük, amelyek segítségével a diák képes kialakítani az alapvető gondolkodási-megismerési műveleteket, egyúttal eljut odáig, hogy ezeket más helyzetekben, új problémamegoldásokban is alkalmazza.
9. tétel
Munkaügyi központ által támogatott átképzés keretében tanuló középkorú hallgatók oktatásában vesz részt. Tervezze meg az oktatás során alkalmazható oktatási eszközöket és módszereket!
A tervezés során az alábbi szempontokra térjen ki:
- az oktatás szervezeti és munkaformái,
- az oktatás eszközei és módszerei,
- új módszerek a pedagógiában,
- andragógiai alapismeretek
Oktatás: tanulás, tanítás elmélete és gyakorlata
A didaktika a pedagógia nagy tudomány terülte, a tanár és a tanulós kölcsönhatását jelenti, ezért kétpólusú.
Tanár: ismereteket ad át, ez a tanítást.
A tanítást megelőzi a felkészülés: meg kell tervezni az előadást (kiknek tartjuk, nem, korosztály, képességeik, tananyaga, időkeret)
Tanítási módszerek
Tanár: magyaráz, bemutat, szemléltet, kérdez
Tanár- Tanuló (kölcsönös): beszélgetés, vita
Tanuló: feladatmegoldás, kutatás, megfigyelés, házi feladat megoldása, csoportmunka
Oktatás szervezeti formái- A tanítási- tanulási folyamat színterei
Intézményen belüli (tananyaghoz kötődik)
- tanóra, korrepetálás, előkészítők, fakultáció, diákkör
- szakkör, gyakorlat, kirándulás – nem olyan szorosan kötődik
- Szervezett
- Tervezett
- Kötött
Intézményen kívüli
- Családà szocializáció elsődleges színtere
- Tömegkommunikációà pl. TV, rádió, újság (nem kiiktatni kell, hanem okosan használni.
Közművelődési intézmények: pl. színház, mozi, állatkert
- Kötetlenek
- Része az élethosszig tartó tanulásnak
- Be lehet vonni az intézményes tanulásba
Munkaformák
- frontális munka: a gyerekek tevékenysége párhuzamosan, egy időben, azonos ütemben haladnak
- egyéni munka: az egyes tanuló önállóan megoldandó feladatot kap
- csoport munka: 3-6 tanuló közös munkában old meg, kapott vagy vállalt feladatot
Az oktatás módszerei: Azok az eljárások, melyek az oktatási folyamat során a cél elérését szolgálják.
1. A nevelő munkájára alapuló módszerek:
– szóbeli ismeretközlés
– szemléltetés
– bemutatás
Jellemző, hogy a tanulói aktivitás szint alacsony.
2. A nevelő és a tanuló közös munkáján alapuló módszerek:
– megbeszélés (beszélgetés, konzultáció, vita)
– gyakorlás
– ismétlés
– ellenőrzés
– értékelés
3. A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek:
– a tanulók megfigyelései
– kísérletei
– gyakorlati munkái
– szövegek tanulmányozása
– tanuló munkája (feladatlapok, munkafüzetek, oktatógépek)
Oktatás eszközei: oktatás folyamatában felhasználható, az oktatás céljainak elérését segítő tárgy vagy elektronikus úton előhívható képi vagy hanginformáció
Taneszközök csoportosítása: Háromdimenziós tábla, Tanári demonstrációs eszközök, Tanulókísérleti eszközök, Didaktikai segédeszközök, Nyomtatott eszközök: tanári és tanulói segédletek
Új módszerek a pedagógiában
Új módszerek alkalmazásakor előtérbe kerülnek:
- A napirend
- Érzékszervi fejlesztő eszközök
- Foglakozási formák
- A Montessori intézetek belső világa
- A tanítás tartalma
Andragógia: a szó jelentése: férfi+ vezetni, felnőtt nevelés, oktatás, képzés
Jogi megközelítés szerint felnőtt az, aki a 18. életévét betöltötte, társadalmilag, aki már kilépett a munkaerő piacra, pszichológiai megközelítés szerint az érett személyiség (kb. 23-25év)
Az andragógia intézményrendszere
Önképzés
- valaki elkezd magától megtanulni valamit
- munka melletti tanulás
- távoktatás: tanuló és tanár közt térbeli távolság, adott a konzultáció lehetősége, az idő szabadon beosztható, teljes önállóságot vár el
Nappali képzés
- irányított
- ez áll legközelebb az iskolai képzéshez
- munka melletti tanulás
Esti képzés
- munka melletti tanulás
- délután van az oktatás
- szűkebb az időkeret
- kevésbé irányított
- a tanulóra hárul több
Levelező képzés
- Legkevésbé irányított
- Konzultáció lehetősége adott
- Nagy önállóságot igényel
Posztgraduális képzés: másoddiploma (alapvégzettségre tanulunk)
Analfabetizmus: iskolarendszerű oktatásban nem tanult meg alapfokon írni, olvasni és számolni.
Funkcionális analfabéta: az alapismeretekkel rendelkezik, de ezt nem tudja megfelelően alkalmazni
Élethosszig tartó tanulás: ma már elvárás a rugalmasság.
A felgyorsult technikai és gazdasági fejlődés egyre inkább igényli azt, hogy az emberek egész életükön keresztül tanuljanak.
A tanulás jelentős része a felnőttkorra tevődik át. Ez alatt nem iskolarendszerű oktatást értünk, hanem pl. továbbképzést. Igényli a világ, hogy adott esetben szakmát váltsunk, többször az élet során. Ha sok időt kihagyunk, nehéz visszaállni. Jelentős része az önművelés.